Tervetuloa tutustumaan Lukeva tulevaisuus -hankkeen tiimiläisiin lukutaitoselfieiden muodossa! Osa selfieistä on allekirjoittaneiden omaa käsialaa, osa on lukutaitokoordinaattorin kirjoittamia kuvauksia tiimiläisistä.
TIIA:
Tiia on iloinen ja valoisa alakoulun luokanopettaja. Tiia on aina pitänyt lukemisesta ja etenkin lapsuudessa se oli hänelle tärkeä harrastus. Tiia ahmi hevoskirjoja, vaikka ratsastusta hän ei koskaan olekaan harrastanut. Etenkin jännittävät kirjat veivät Tiian mennessään!
Lukemisen myötä myös kirjoittaminen on ollut Tiialle jo lapsesta saakka mukavaa ja melko helppoa. Hän kirjoitteli pitkiä tarinoita ja ensimmäisillä luokilla. Välissä kirjoittaminen ehti hieman unohtua, mutta uusi kipinä syttyi lukiossa, kun Tiia sai hyvää palautetta ja rohkaisua silloiselta opettajaltaan. Luultavasti Tiian lapsuudesta alkaneeseen luku- ja kirjoitusintoon vaikuttivat paljon myös hänen isovanhempansa, joiden hyllyt notkuivat kirjoista.
Nykyään Tiia lukee vapaa-ajallaan ajankuluksi kevyitä romaaneja tai kuuntelee niitä äänikirjoina. Omaksi yllätyksekseen, viime aikoina myös historialliset kertomukset ovat alkaneet viedä häntä mukanaan. Seuraava Tiian lukutavoite on lukea isovanhemmilta perittyjä kirjasarjoja. Kenties hän jatkaa isovanhempiensa aloittamaa perinnettä hankkimalla oman leimasimen, jolla hän voi merkata jokaisen lukemansa kirjan. Mikä jatkumo olisikaan nähdä omat leimat isovanhempien leimojen perässä!
Tällä hetkellä Tiia opetta Joroisten kirkonkylän alakoululla kuudetta luokkaa. Tiia on ehtinyt tehdä jo useamman vuoden lukutaitotyötä osana koulun lukutiimiä. Tänä vuonna Tiia järjestää alakoulun lukuvälkkiä ja keksii yhdessä Evitan ja koko tiimin kanssa kivoja lukutempauksia!
KATJA:
Katjassa yhdistyy mutkattomasti lukutoukka ja rokkimimmi!
Lapsena Katja luki Aku Ankat kannesta kanteen ja vuosikerrasta toiseen. Vielä nykyisinkin kun Katja lukee, on löydyttävä aika ja paikka, jolloin voi keskittyä lukemiseen vaikka vuorokauden yhteen menoon. Katjan omistautumisella ja tehokkuudella se on – kaikki tai ei mitään!
Katjan voi löytää lukemasta vilttiin kääriytyneenä ikiomasta nojatuolista kesämökin takkatulen äärestä. Katjan joulupäivän perinteisiin kuuluu vuorokauden mittainen lukuhetki samaisessa paikassa lahjakirjoista nautiskellen. Lisäksi Katjan lukurepertuaariin kuuluu lukematon määrä laululyriikoita, sillä Katja laulaa mukana erilaisissa kokoonpanoissa, viimeisimpänä Rock With You -produktiossa ja Varkauden Laulajissa.
Katja on toiminut Joroisissa yläkoulun kielten lehtorina vuodesta 1997. Lukutaitotyössä Katja on tullut tutuksi superahkerana lukuvälkkien vetäjänä jo useamman vuoden ajalta. Omassa luokassaan Katja tarjoaa oppilaille myös kahvit ja keksit lukuhetkien kruunaukseksi! Ja tottahan kielten opettajalta löytyy luettavaa myös englanniksi!
JAANA
Jaana on kirjastonhoitaja ja monitoimilukija. Jaanasta on mukava lukea kaikenlaisia kirjoja, lehtiä ja nettisisältöjä sekä kuunnella työmatkalla ja kotitöiden lomassa äänikirjoja.
Jaana oppi lapsena vähän vahingossa lukemaan, kun kaksi vuotta vanhempi isosisko opetteli lukutaitoa. Lukemaan oppiminen oli ikimuistoista: tavuista alkoi muodostua sanoja ja sanoista lauseita – hei mähän luen! Kaikenlaiset mielikuvitukselliset maailmat avautuivat ja ovat pysyneet avoinna siitä saakka.
On hienoa, että lukeminen voi kuulua monenlaisten ihmisten arkeen ja elämään. Jaanan mies lukee mieluiten erilaisia korjausoppaita tuusaillessaan vanhojen autojen ja elektroniikan parissa. Perheen kissat eivät ole vielä oppineet lukemaan, mutta kuuntelevat sujuvasti, kun niille luetaan ääneen juttuja paikallislehdistä.
Erityisen mielellään Jaana lukee omaperäisiä, vähän outojakin romaaneja sekä kaikenlaisia runoja. Kirjastonhoitajan työssä erityisen ihania ovat päivät, jolloin kirjalähetyksiä saapuu. Voiko olla mitään jännittävämpää kuin päästä hypistelemään upouusia kirjoja ja saada kurkistaa vähän niiden sisältämiin tarinoihin ja tietoon?
HELI:
Lukuinto periytyi minulle jo lapsuudessa. Tunsin vetoa kirjoihin jo ennen kuin osasin edes itse lukea, sillä vanhemmat huomasivat minun teeskentelevän kuvakirjojen lukemista. Alle kouluikäisenä osasin jopa joitain satuja ulkomuistista. Kiinnostukseni kirjoihin on isäni ansiota. Vaikka luin varsinkin hevoskirjoja, Neiti Etsiviä, fantasiakirjoja ja mangaa itsenäisesti vapaa-ajalla, isäni luki ääneen kirjoja minulle ja veljelleni joka ilta siihen asti, kunnes aloitin yläkoulun.
Saavutettuani teini-iän olin siis kuunnellut Grimmin satujen ja Mauri Kunnaksen kuvakirjojen lisäksi esimerkiksi Enid Blytonin, Jules Vernen, J. R. R. Tolkienin ja C. S. Lewisin tuotannon.
Ahkera kirjojen ahminta osoittautui hedelmälliseksi lukiossa, sillä sain suitsutusta teksteistäni äidinkielen opettajaltani. Olin erittäin ylpeä varsinkin runoanalyysini päätymisestä lukion vuosikertomukseen lakkiaiskeväänä. Seuraavana syksynä huomasinkin opiskelevani äikän opeksi yliopistossa. Enpä olisi osannut arvata kuvakirjoja tavatessani, että kirjallisuudesta urkenisi ura! Kunhan lukiolaisten pitkiltä esseiltä ehdin, luen nykyään mieluiten lyhytproosaa, nykyrunoutta, kauhukirjallisuutta ja mangaa.
-Heli
(Heli toimii Lukeva tulevaisuus -hankkeessa lukion lukutaitovastaavana ja opettaa yläkoululla ja lukiossa suomen kieltä.)
SARI:
Sari on yläkoulun suomen kielen opettaja, jonka esikuva kirjallisuudesta on ehdottomasti Peppi Pitkätossu. Lapsuutensa Sari asui Varkaudessa, Kommilan kirjaston kulmilla, ja kirjasto olikin yksi hänen lempipaikoistaan.
Kirjaston hyllyt ja osastot Sari muistaa vieläkin ulkoa. Sari luki kaikkea mahdollista: sarjakuvista ja satukirjoista dekkareihin ja romanttisiin rakkausromaaneihin. Ehdottomia lemppareita olivat kuitenkin kirjasarjat, koska silloin tiesi, että hyvää luettavaa riittää pitkäksi aikaa. Tiinat, Viisikot, Neiti Etsivät ja jopa Tarzanit tuli luettua.
Kirjallisuus on suuressa osassa Sarin opetustyötä. Sari vetää yhdessä lukutiimiläisten kanssa kaikille vuosiluokille lukutunteja viikoittain. Joissakin jaksoissa oppilaat saavat kuunnella ääneen luettua kirjaa lukutuntien aikana, välillä he lukevat itse. Läpi käydään tietokirjat, elämänkertakirjallisuus, kaunokirjalliset teokset ja yhdeksännellä luokalla suomalaisten kirjailijoiden teoksia.
Sari on pitkäaikainen suomen kielen ja kirjallisuuden opettaja Joroisten yhtenäiskoululla, sekä reilunjämäkkä ja huumorintajuinen luokanvalvoja. Sarin ikioman luokan tunnistaa täyteen sullotuista koulukirjaston hyllyistä ja suloisista kissojen kuvista! Löytyyköhän Sarilta kotoa lukukoiran sijasta lukukissa?
EVITA
Evita-opesta kuoriutui lukupehronen!
Kirkonkylän alakoulun S2- opettaja Evita kärsi lapsena lukivaikeuksista ja erityisopettajan luokkahuone tuli tutuksi. Lukeminen ei maistunut alkuun millään ja karhuista tuli kahruja ja perhosista pehrosia.
Mutta niin vain kävi, että metamorfoosien lakien vastaisesti kahrusta kuoriutui pehronen, tai oikeammin lukutoukka! Lopulta Evita ahmi Neiti Etsiviä ja muita kirjoja loputtomasti, suorastaan läheisten kyllästymiseen asti. Nykyisin Evita lukee dekkareita ja välikevennykseksi jotakin kevyempää kirjallisuutta.
Evita on myös lukenut itsensä varhaiskasvatuksen ja opetusalan ammattilaiseksi ja toiminut muun muassa päiväkodin johtajana ja alakoulun opettajana. Lukeva tulevaisuus -hankkeessa Evita toimii kirkonkylän alakoulun lukutaitovastaavana, lukuvälkkien vetäjänä ja pikkuoppilaiden lämpimänä halauksena.
HENRIIKKA
Henriikka on intohimoinen tekstien ja sisältöjen himosuoltaja, joka läheistensä riesaksi rapistelee yön pimeinä tunteina läppärinsä kelmeässä valossa. Lapsena kirjoitetuissa tarinoissa vilisivät Cecilia Thompsonit ja muut mahdollisimman hienonimiset päähenkilöt, jotka saattoivat asua astetta upeammissa lappilaisissa kota- rakennuksissa, apunaan entisajan sisäkön sijaan kotakko!
Onkohan niin, että rasittavankin tuottoisa mielikuvitus ja loputon uuden luomisen vimma ovat tulosta kaikista niistä sadoista ja tuhansista tunneista, jolloin hän kuunteli isän iltaisin ääneen lukemia kirjoja. Mummon korva sai kyytiä pölinäpöntön volume-nappulana ja iltasatu Sinikello- ja Lemmikki -prinsessoista jatkui vuodesta toiseen. Nykyisin lukulistalla on enimmäkseen elämänkertoja ja tietopohjaisia teoksia sekä runoja.
Tiedon- ja tekemisen halu on kuljettanut Henriikkaa BBA-opinnoista ja kansainvälisen kaupan- ja markkinoinnin työtehtävistä muun muassa hiusalan kouluttajaksi ja yksityisyrittäjäksi. Elämänpolku on osoittanut, että luku- ja kirjoitustaidoista on arvaamaton ilo alalla kuin alalla, ja vaikka numerot joskus tökkisivätkin, voi silti kasvaa fanaattiseksi excel-taulukoijaksi.
Henriikka toimii Lukeva tulevaisuus -hankkeen lukutaitokoordinaattorina ja yläkoulun intopinkeenä lukutätinä.
…lisää selfieitä tulossa…!